sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Kotona

Laskeskelin tuotta, että olen jo kuudeosan pitänyt tästä vanhempainvapaastani/kotonaolostani.Aika hurjaa kyllä miten nopeasti aika etenee.

Rehellisesti sanottuna kuitenkin mulla ei ole yhtään halua eikä kai aikomustakaan palata vielä töihin silloin. Olen nimittäin pohtinut aikuisopintovapaan ottamista, en vaan vielä tiedä että mihin koulutukseen sen käyttäisin. Siinähän se raha on käytännössä sama kuin ansiosidonnaisessa ja ilmeisesti melkein pari vuotta saa olla opiskelemassa. Omaa alaani en aio kuitenkaan jatkaa eli sitten hankkiudun yliopistoon johonkin toiseen koulutukseen tai ihan eri kouluun. Minua kiehtoo ihan hirveästi nyt se kätilön ammatti, mutta aika vastaan täällä kotona porukat on tuota vuorotyötä. Aikanaan olin hirveän kiinnostunut psykologin työstä ja periaatteessa parissa vuodessa saisin suurimman osan tutkinnosta tehtyä (mun ei tarvi tehdä sivuaineita vaan voin hyväksilukea aikaisemmat opintoni), mutta sinne on hirvittävän vaikea päästä opiskelemaan enkä mä tiedä voiko avoimen yliopiston opintoja laskea taas samaan.. Toistankohan mä vaan itseäni postauksesta toiseen?




Otin yhteyttä paikalliseen TE-keskukseen, jossa pitäisi muka päästä ammatinvalintatesteihin, no eipä ole vastausta kuulunut pariin kuukauteen. Tekisi oikeasti hyvää päästä testeihin, joista saisi oikeasti neutraalin vastauksen. Kerran kävin lukioaikana työkkärissä ja silloin musta olis tullut hyvä historian ope, taas tuossa vuosi sitten tein netissä ja silloin taas musiikinope.

Musiikki kyllä kiinnostaisi ihan hirveästi, mutta en oikeasti tiedä että voiko aikuisiällä enää missään jatkaa näitä opintoja varsinkin kun mä olen semmoinen yleissoittaja enemmänkin (osaan soittaa useita instrumentteja jonkun verran mutta missään en ole päässyt kovin pitkälle), laulaakin osaan mutten koskaan ole tunteja ottanut. Ja mitään uraa ei musiikilla varmaan tee, ellen jotain bändiä löytäis jostain. Mun nyt on monena syksynä pitänyt aloittaa edes työväenopistossa säestysopinnot (koskettimet) ja yksinlaulu, mutta niin se vaan on aina jäänyt:/ Ja kyllähän vuosien varrella on yksinkertaisesti tuo teoriakin jo ruvennut unohtumaan, että sitä pitäisi myös palautella mieleen.

Onpas sekavaa. Joka suunta kiinnostaa ja joku niistä pitäisi valita:)

3 kommenttia:

  1. Heips,

    miks sie eläisit elämäsi niin kuin toiset sulle sanoo? Miksi sä et elä sellaista elämää, kuin itse haluat? Me kuitenkin eletään täällä vaan kerran, joten miksi me ei oteta tästä ajasta kaikkea irti?

    Itsellänikin se tilanne ,että jatko-opinnot kiinnostaa, mutta en vielä tiedä tarkalleen ottaen ,että mihin hakisin. Meillä Mies on taas ollut yllättävän kannustava jatko-opintojeni suhteen , jopa kannustanut niihin. Sanonnut itsekin ,että kerranhan täällä vaan eletään.

    VastaaPoista
  2. Tuo on niin totta. Mieheni on vaan tehnyt vuorotyötä joskus itse ja kokee sen aika huonoksi vaihtoehdoksi. Siks hän kai yrittää sitä painottaa minulle että ymmärtäisin mistä on kyse. Vaihtoehdot on niin rajattomat ja ihan laidasta laitaan, etten kertakaikkiaan oikein pysty edes päättämään että mitä haluaisin.

    VastaaPoista
  3. Tutun kuuloisia asioita pohdit. :D Mä luen parhaillaan (aika huonolla menestyksellä tosin) psykan pääsykokeisiin ja lisäksi mietin, että mihin hakisin muuhun kouluun hakisin yhteishaussa. Ei vaan niin tunnut siltä, että vuorotteluvapaani jälkeen palaisin entiseen hommaan.

    Ehdottomasti pitää toteuttaa itseään, jos siltä tuntuu ja siihen on mahdollisuus. Mua ärsyttää ihmisten ahdasmielisyys siinä, että "jossain iässä pitäisi tehdä sitä ja tätä eikä enää tota". Olis tuskaa elää sellaisessa putkessa, vain muiden takia. Että ehdottomasti kannustan sua!

    Mä kävin muuten viikko sitten työkkärin ammatinvalintapsykologilla ja oli oikein virkistävä kokemus. Paapatin pari tuntia ja psyko kyseli niissä väleissä kun sai sanan sijaa. Menen toukokuussa jonkinmoisiin testeihin ja antoi mulle jonku kyselylomakkeen täytteväksi tuota käyntiä varten. Mä olen käynyt viimeksi myöskin lukion jälkeen, ja mun odotukset ei olleet kovin korkealla tuon käynnin suhteen. Mutta yllätti positiivisesti (asiaan saattoi vaikuttaa sekin, että tuo työkkäri keskittyy nimenomaan akateemisiin, joten tietotaito voi olla vähän erityyppistä).

    VastaaPoista